Jan 11, 2013

Rokok: Pandangan yang berubah.


Aku tak sangka sepanjang (baru) beberapa minggu bekerja dekat kedai makan ni, pemikiran aku berubah sampai macam ni sekali.

Aku sebenarnya sangat TAK BOLEH dengan yang namanya rokok tu.









Aku jadi marah sangat tiap kali ada pelanggan yang hisap rokok, which sucks, sebab waktu lunch tu hampir semua pelanggan lelaki wajib hisap rokok. Yang kerja pejabat, yang kerja buat jalan, yang kerja bawak lori, yang kerja jaga kedai, posmen-posmen, yang datang muka penat cam orang tengah nazak tunggu mati menjemput aje..sume la.


Hampir semua!


The thing is..lama-lama aku dapat faham kenapa diorang merokok.
Masing-masing penat dan letih gila. Tak campur lagi yang ada problem dengan boss. Yang stressed pasal masalah kerja yang tak sudah-sudah. Yang ada masalah duit.


Merokok ni lebih kurang macam relaxing and refreshing. From what I see la.
There's this one postman, setiap hari waktu tengahari mesti datang.
Aku rasa dia dah round banyak kot setiap pagi, hantar surat sana sini. Boleh nampak la muka dia letih.
Setiap kali lepas makan mesti keluarkan rokok. Habis sebatang baru gerak balik.


Entah la. Aku cuma rasa, kalau nikmat rokok boleh hilangkan sikit letih dan stres diorang pekerja-pekerja makan gaji ni, I say, go on.
Mungkin sebab aku sendiri yang bekerja 6 hari seminggu dan letih-letih tiap-tiap hari kot, jadi aku boleh faham.
Lain lah kalau yang masih sekolah lagi tu, entah apa la yang stressed sangat aku pun tak tau. Tambah-tambah yang sekaum ngan aku. Nak tunjuk gangster ke hape aku pun tak tau wat malu aku je lah!



Aku rasa kalau aku lelaki, aku akan merokok jugak setiap hari lepas kerja.
Harap aku ni perempuan je. Letih!! Kau ape tau! Mesti ada pelanggan mengadu lauk sama je hari-hari la, mengadu air lambat sampai, mengadu kenapa kena layan diri je, tak masuk lagi yang bab pelanggan tua yang miang nak cari anak dara nak jadikan bini kedua. Mata tu kalau boleh atas bawah kiri kanan nak menjalar. Tapi aku kena jugak layan sehabis baik, sebab, dia pelanggan!!


Kalau aku ni laki orang, balik rumah tu belum tentu bini aku nak urut badan aku.
Tah-tah siap complain pasal susah jaga anak hari ni, susah cari sayur, susah itu susah ini.
Susah si laki yang banting tulang cari nafkah nak sedia makan pakai keluarga?
Seumur hidup, aku rasa belum pernah ku dengar Abah merungut letih sebab kerja.
Padahal keletihan tu sangat jelas terpancar daripada raut dan garis-garis pada muka beliau.





Sebab tu..



Aku dah tak jadi marah tengok orang hisap rokok.

No comments:

Post a Comment