Dec 15, 2011

Aku bertaubat akhirnya. Eh. Akhirnya ke?

Aku selalu bertaubat. Sering.
Mungkin sudah cukup 'sering' hingga aku boleh katakan, bertaubat sudah menjadi satu kebiasaan buat aku. Kelaziman. Ya, kelaziman. Somehow it sounds real pious. Kedengaran baik, warak, soleh. 

Tapi bagi aku, -aku yang bertaubat- aku ini kejam, keji, busuk.

Tuhan sentiasa memberi peluang dan pengampunan kepada makhlukNya, fikirku. Begitulah. Memberi, dan memberi lagi.
Jadi tidak mengapa untuk aku memperalatkan sifat suka mengampunkan-Nya itu.
Tidak apa untuk mempermainkan sifat pemurah Dia itu.

Berapa pun dosa yang aku lakukan.
Sebanyak setiap titis air dari tujuh lautan,
sekerap menyedut udara,
setinggi langit ketujuh,
sebesar alam semesta,
setiap cebisan dari itu, Dia pasti ampunkan. HAHA

Jadi buat apa aku bimbang, waktu kemudian akan tiba untuk aku bertaubat,
buat apa aku bimbang..

Kan.

Bimbang apa, buat dosa dululah, lepas ni taubat balik. Like you always did.

Apa. Apa? Aku kedengaran 'setan'? Baru tadi kau puji aku. Heh.
Dajjal, kata kau pada aku.

Hakikatnya itu jugalah yang kau buat selama ni. Berapa kali dah kau bertaubat?

Cuba kira.
Jom kita sama-sama.

Dulu masa nak ambik PMR, sekali.
Masa tengok video yang ditayang oleh ustaz jemputan sekolah, sekali.
Masa terbaca artikel kat iluvislam.com, sekali.
Masa tengok video dekat youtube pasal orang-orang yang convert to Islam, sekali.
Masa tengok klip video pasal pengorbanan mak ayah, sekali.
Masa nak ambik SPM, sekali lagi.


Eh. Sampai situ jelah dulu. Takut tak muat entri ni.

Buat dosa, taubat, buat dosa, taubat, buat dosa lagi, dan of course, taubat la lagi.

Meratap kat tikar sembahyang, merayu, memohon keampunan sampai mampu tumpahkan air mata darah la kononya.

Kemudian dah dapat straight A, buat dosa lagi.




Apa kau bimbang. Kan?

No comments:

Post a Comment